پیام رییس شورای سیاست گذاری کنگره ۲۰۲۳

پیام دبیر کنگره

انرژی یکی از مهم­ترین پیشرانه ­های توسعه اقتصادی است. در عرصه مناسبات و رقابت ­های جهانی، استفاده هوشمندانه از منابع انرژی ابزار قدرت و یکی از عوامل مهم ایجاد امنیت و پایداری اقتصادی محسوب می­شود. تا پیش از این کشورهای دارای منابع سوختی فسیلی نقش تعیین کننده ­ای در اقتصاد جهانی داشتند و البته هنوز هم با وجود افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی جهان، فاصله زیادی تا جایگزینی کامل سوخت‌های فسیلی باقی است.

در سال­ های اخیر تمرکز بر معاهدات محیط زیستی و کاهش آلایندگی کربن و توسعه انرژی­ های تجدیدپذیر دورنمای رسیدن هرچه سریع­تر به اوج مصرف نفت در طول تاریخ بشر را رهنمون کرده بود. موضوعی که برای کشورهایی هم­چون ما باید جدی تلقی شود. در صورتی که با جذب سرمایه­گذاری خارجی و داخلی و بهره ­گیری از فناوری­های روز دنیا نتوانیم منابع نفت و گاز خود را به سرعت توسعه دهیم، روزی خواهد رسید که بسیاری از ذخایر ما بی ­استفاده در دل زمین باقی بماند و محدودیت­های جدی بر تولید نفت خام تعیین شود. باید توجه داشت که هر توسعه میدان از زمان تصمیم و دسترسی به بازار شرکت­ های نفتی، حداقل ۳ تا ۴ سال زمان خواهد برد و اگر فردا هم این روند را آغاز کنیم، زودتر از ۲۰۲۷ به افزایش تولید جدی نخواهیم رسید. این زنگ خطر زمانی جدی ­تر است که پیک نفتی برای ۲۰۳۵ هم پیش بینی شده است.

تراز تولید و مصرف گاز و برق و بنزین در کشور پس از چند سال مثبت بودن، رو به منفی­ های بزرگ نهاده است. از منظر امنیت و اقتصاد این مسائل تهدیدهای بزرگی را متوجه کشور می­ کند. شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست. مصرف کننده با توجه به جمیع شرایط اقتصادی که برایش ایجاد کرده­ اند، تقصیر زیادی به گردن ندارد. سیاست­گذار برای عبور از این مخمصه باید تصمیم­ های سخت بگیرد که برای آن­ها نیز نیاز به همراهی مردم دارد که این نیز به نوبه خود شکل دیگری از مساله است.

بحران اوکراین، برای حامل­ های انرژی­های کربن پایه خبر خوبی بود، زغال سنگ مجدد به روزهای طلایی خود بازگشت، نفت و گاز در لبه بحران عرضه و تقاضا قرار گرفتند. از طرف دیگر عدم توسعه کافی انرژی­ های تجدیدپذیر برای کشورهای اروپایی بیشتر هویدا شد. در پی این تحولات، دولت‌ها نیازمند مشارکت بیشتر مردم خواهند بود و بیشتر بر کربن‌زدایی از انرژی تمرکز می‌کنند که این امر خود منجر به این می‌شود که انگیزه مالی افزایش یافته و موانع قانونی و مقرراتی را که در زمینه مالکیت انرژی‌های تجدیدپذیر برای خانوار و جامعه وجود دارد، کاهش پیدا کند. در اروپا مصوب شده است که از سال ۲۰۳۵ خودروی با سوخت فسیلی تولید نخواهد شد. این­ها تماماً نوید دنیایی متفاوت در عرصه انرژی در پیش رو را خواهد داد. بحران اوکراین موجب ترسیم نقشه جدیدی از تبادل انرژی در دنیا شده و خواهد شد. این نقشه اثرات اقتصادی عظیم ماندگاری با خود به همراه خواهد داشت. متاسفانه کشور ما با توجه به محدودیت ­های موجود، در این نقشه جدید حضور چندانی ندارد.

با قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، بازار LNG به شدت دچار تلاطم­های خاص زمستان امسال شد، مسیر محموله­ های خاورمیانه و آمریکا کمی از آسیای شرقی به اروپا تغییر کرد و در طی سال ­های آینده این بازار همچنان داغ باقی خواهد ماند.

در مجموع این اتفاقات و اثرات تزریق­ های مالی ناشی از دوران کرونا، دنیا با تورم­های کم سابقه­ای روبرو شد که عکس ­العمل شدید بانک­های مرکزی مهم دنیا با خود به همراه آورد. در پی افزایش شدید نرخ ­های بهره جهانی، نسیم رکود رو به وزیدن گذاشت. تنظیم خروج هرچه سریع­تر از این رکود و تورم دستور کار اصلی دولت­ های غربی خواهد بود.

انرژی ­های جدیدی مانند هیدروژن به بازار آمده­اند، ذخیره سازی انرژی خورشیدی با تبدیل آن به هیدروژن افق­ های جدیدی در کشورهای پیشرفته گشوده است. تمامی این­ها روز به روز نیاز به فناوری­ های پیشرفته و لزوم ارتباط با مراکز تولید آن را بیشتر می­ کند. الکتریکی شدن گسترده حمل‌و‌نقل و گرمایش، حرکت به سوی هوشمند شدن شبکه‌های مختلف در مصرف انرژی و افزایش گسترده نیاز به ذخیره‌سازی انرژی، فرصت‌های بسیار خوبی در این دهه برای کمپانی‌های جدیدی که به بخش انرژی وارد شده‌اند، فراهم می‌کند. همان­طور که انتظار می‌رود، با گسترش استارت‌آپ‌ها در حوزه انرژی‌های نوین این امر تشدید نیز می‌شود.

نوآوری و حضور شرکت­ های واقعی دانش بنیان در صنعت نفت در کشور هنوز در مراحل آغازین خود است که توسعه پارک علم و فناوری صنعت نفت، صندوق پژوهش و نوآوری و دیگر عناصر اصلی این عرصه هر کدام می ­تواند به سرعت گرفتن این امر کمک کند.

روابط قدرت در منطقه خلیج فارس بر مبنای تغییر نیاز دنیای غرب و به ویژه آمریکا به تولیدات این منطقه به سرعت در حال تغییر است. آمریکا به صورت مطلق به صادرکننده هیدروکربور تبدیل شده است. افزایش تولید عراق روزافزون است، رژیم اشغال­گر قدس و ترکیه به منابع گازی دست پیدا کرده ­اند. ترکمنستان مبادلات گازی توسعه یافته­ ای با چین پیدا کرده است. آذربایجان تلاش بر نقش ­آفرینی در مسیرهای جدید فروش و ترانزیت گاز دارد. هند از فرصت نفت ارزان روسیه نهایت بهره را می ­برد، چین نقشه جدیدی برای روابط تجاری خود در منطقه خلیح فارس تعیین کرده است.

یکی از حوزه‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند نقش ویژه‌ای در آن داشته ‌باشد، حوزه مدیریت و بهینه­سازی مصرف انرژی است. در این حوزه می­توانند از طریق اتکا به رویکردهای جدیدِ دانش بنیانِ قابلِ پیاده سازی در بخش­های صنعتیِ مستقر و نیز انرژی­ های تجدید پذیرِ در حال توسعه، موفق عمل کنند.

باشگاه نفت و نیرو به­عنوان یک انجمن غیردولتی تلاش کرده است تا از طریق ایجاد بسترهای مناسب برای تبادل آرای نخبگان، مدیران و دست­اندرکاران حوزه­های نفت و نیرو شرایط موجود در کشور را بر اساس منابع و محدودیت­ ها آسیب­ شناسی کرده و با جمع­ آوری و جمع­ بندی دیدگاه ­ها و نظرات مختلف، سهم اندکی در بهینه ­سازی شرایط حاکم بر عرصه انرژی داشته باشد. دغدغه­ های فوق تنها گوشه­ ای از دنیای پرتلاطم بخش انرژی است که درهم تنیدگی زیادی با حوزه سیاسی و امنیتی دارد. لذا مرور این رویدادها، ارائه تحلیل ­های کارآمد و واقعی، تبیین جایگاه کشور ما در این میان، ارائه جمع ­بندی از تهدیدها و فرصت­ها و پیشنهادها به نهادهای سیاست­ گذار از اهداف اصلی است که باشگاه نفت و نیرو در برگزاری کنگره سالانه خود دنبال می­ کند.

کنگره راهبردی نفت و نیرو، رویدادی است که هشت سال متوالی توسط این انجمن و با مشارکت انجمن­ ها، شرکت­ ها و سازمان­ های مختلف دولتی و خصوصی برای تحقق این مهم برگزار گردیده است. در سال جاری تلاش شده است که با پرچم­ داری بخش خصوصی، شفافیت و صراحت حداکثری در بیان مسائل و پرداختن به مباحث کلان و راهبردی از نگاه بخش­ های نفت و نیرو و توجه به تاثیرات تعاملات بین­ المللی بر هر محور کنگره به موضوعات اولویت­ دار پرداخته شود.

امید است که در این دوره نیز با توجه به کاهش محدودیت­های ناشی از همه­ گیری ویروس کرونا، شاهد حضور حداکثری کلیه دست­اندرکاران و تصمیم­ سازان حوزه­ های نفت و نیرو باشد و نتایج حاصل از این هم­اندیشی گامی رو به جلو در مسیر توسعه پایدار صنعت انرژی محسوب گردد.

 

                                                                                                             محمد ایروانی

                                                                                                               دبیر کنگره