پیام رییس شورای سیاستگذاری ۲۰۱۵

 

کمتر از یک دهه تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ زمان باقی است. در سال های پیش رو با توسعه شتابان میادین هیدروکربوری، شاهد افزایش تولید بی سابقه ای خواهیم بود. این در حالی است که با در نظر گرفتن منابع اکتشاف شده موجود، همزمان با توسعه، عمده تلاش ها معطوف به کسب و کارهای با سطح فناوری بالاتر به منظور افزایش ضریب بازیاف و نگهداشت توان تولید از این میادین خواهد بود.

همچنین در سال های آتی و با عبور از اوج تولید منابع فسیلی، توجه به بهینه سازی مصرف انرژی در کشور نه تنها از منظر کاهش شدت انرژی اهمیت مضاعف خواهد داشت بلکه این موضوع به عنوان یک گزینه جایگزین و منبع تخصیص انرژی مطرح خواهد شد چراکه حجم اتلاف انرژی در بخش عرضه و کارآیی پایین در بخش مصرف انرژی کشور به حدی چشمگیر است که جلوگیری از هر یک درصد از آن، به مثابه سرمایه گذاری و افزایش قابل توجه عرضه در بخش تولید است. این مهم نیز نیازمند جذب سرمایه گذاری و استفاده از فناوری هایی با راندمان بالاتر است.

لذا رویکرد کلی در سال های پیش رو و در فضای پساتحریم و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، می بایست ایجاد رونق کسب و کارهای فناورانه مرتبط با حوزه انرژی در مشارکت هوشمندانه و موثر شرکت های خصوصی داخلی با شرکای معتبر بین المللی باشد. همکاری و مشارکتی که ثمره اش تربیت شرکت های توانمند ایرانی در کلاس جهانی و انتقال و رسوب دانش فنی در کشور باشد و ایران را به کانون تولیدات فناوری و صنعتی مرتبط با حوزه انرژی در منطقه تبدیل نماید.

همین مساله باشگاه نفت و نیرو را بر آن داشته است تا رویدادی را پایه ریزی کند که با رویکردی راهبردی، هدف جذب و ایجاد پویایی در بخش خصوصی ایرانی را در حوزه نفت و نیروی کشور دنبال می کند. امید است این تلاش که با حضور نمایندگان مجامع و شرکت های معتبر بین المللی حاضر در کنگره همراه شده است، فرصت خوبی را برای گردهمایی و تلاقی افکار و اندیشه های نخبگان شرکت های خارجی و داخلی در جهت کسب نتایج کاربردی و مقدمه ای برای برداشتن گام های بلندتری برای ایران عزیز فراهم آورد.

دورنمای فعلی صنعت نفت و نیرو در ایران باید با تحولات گسترده ای که در فناوری های این صنعت در عرصه بین الملل در جریان است، شکل بگیرد. لذا برگزارکنندگان این گنگره امید به برگزاری متوالی و منظم این رویداد و تثبیت آن به عنوان یک گردهمایی پایدار با مشارکت حداکثری بخش های مرتبط با حوزه های نفت و نیرو در عرصه های داخلی و بین المللی دارند تا بتوانند توسعه شتابانی را برای این صنعت کلیدی در کشور فراهم آورند.

ما برای توسعه و سرافرازی ایران تلاش خواهیم کرد.

رکن الدین جوادی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *