پیام رییس شورای سیاستگذاری۲۰۱۷

تحولات سال‎های اخیر صنعت نفت و انرژی به‎ویژه پس از افت قیمت‎های جهانی نفت خام در نیمه سال ۲۰۱۴، حکایت از ظهور دورانی متفاوت در شرایط کسب و کار این صنعت را دارد. از یکسو، شاهد ادامه فعالیت و رشد قابلیت‎های شرکت‎های کوچک‎ دانش بنیان در زمینه منابع‎ نامتعارف هستیم. این مهم به معنی آن است که در سال‎های آتی و با وجود تثبیت قیمت‎های نفت خام در سطوح پایین، همچنان شاهد ادامه روند افزایش تولید و عرضه نفت و گاز ‎به‎ویژه از محل منابع نامتعارف و احیانا در گستره جغرافیایی گسترده-تری از وضع موجود خواهیم بود.

از سوی دیگر، با رشد و توسعه هوش‎ مصنوعی و فناوری‎های دیجیتال، سطح بهره‎وری در بنگاه‎های این صنعت چنان در حال افزایش است که ادامه رقابت و فعالیت شرکت‎ها با استفاده از مدل‎های قدیمی کسب و کار را ناممکن ساخته است. علاوه بر این، با رشد فناوری‎های دیجیتال و الکتریکی، نسل جدیدی از خودروها و سیستم‎ حمل و نقل در حال تولید است و رشد و گسترش فزاینده انرژی¬های تجدیدپذیر، که به شدت تقاضای سوخت و به تبع آن مصرف‎ نفت خام در سال‎های آتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

البته بدیهی است که اولویت‎ها و مسایل پیش روی صنعت نفت و انرژی ایران با فضای حاکم بر سایر کشورها متفاوت است، اما شناخت مناسبات جدید حاکم بر این صنعت، ایران را در بهره‎گیری صحیح و به موقع از فرصت‎های موجود در فضای بین‎الملل و پرهیز از مواجهه با تهدیدهای موجود یاری خواهد رساند.

در همین زمینه، از مهمترین چالش‎ها و البته تکالیف بر زمین مانده صنعت نفت و انرژی کشور عبارتند از: ازدیادبرداشت از میادین نفت و گاز، تکمیل زنجیره ارزش محصولات هیدروکربوری در صنایع پایین دستی به‎ویژه صنایع پایین دست و نوین پتروشیمی، و افزایش بهره وری در زنجیره تولید، انتقال و مصرف انرژی. البته مواردی همچون دسترسی به منابع مالی، ارتقای سطح فناوری و ایجاد اشتغال نیزجزو چالش‎های عمومی کشور است که انتظار می‎رود صنعت نفت و انرژی کشور بتواند در این زمینه اقدامات موثری را به انجام برساند تا شرایط برای سایر بخش‎ها نیز تسهیل شود.

این در حالی است که مسیر طی شده و تجارب اندوخته شده در سایر کشورها حکایت از آن دارد که آنچه بیش از سرمایه و فناوری، راه توسعه و پیشرفت کشورها را هموار می‎کند، کیفیت و تجربه مدیریت و در سطحی فراتر، نحوه و شیوه حکمرانی است. در واقع بسیاری از صاحب‎نظران و اندیشمندان، مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار برای مقابله با چالش‎ها و گام نهادن در مسیر توسعه را حکمرانی مطلوب می‎دانند. بنابراین چنانچه دولت، به صورت اصولی و صحیح و به فوریت در مسیر تنظیم‎گری حرفه‎ای و جامع گام بردارد و در این جایگاه علاوه بر رویکرد‎ نظارت‌محور، از رویکرد‎ انگیزش‌محور و تسهیل‌گر نیز بهره مناسب را ببرد تا بتواند زمینه مساعد برای ایجاد رقابت و ظهور و بروز توانمندی‎های بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و مردم را مهیا سازد، می‎توان امید داشت تا در مواجهه با چالش‎های اشاره شده بخش انرژی، موفقیت‎هایی بزرگی نصیب کشور گردد.

در همین راستا، سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو که با حضور نمایندگان مجامع و شرکت¬های معتبر داخلی و بین‎المللی حاضر در کنگره همراه شده است، فرصت خوبی را برای تلاقی افکار و اندیشه‎ها در جهت کسب نتایج کاربردی و برداشتن گام‎های موثر برای ایران عزیز فراهم آورده است. بنابراین انتظار است این گردهمایی مقدمه‎ای موفق برای نقش‎آفرینی بیشتر نهادهای مردم نهاد و نهادهای خصوصی در توسعه اقتصاد کشور باشد و با تداوم برگزاری این کنگره در سنوات آتی، تعاملات سازنده در زمینه کسب و کارهای مرتبط با انرژی به طور موفقیت ‎آمیزی گسترش یابد. انشاء…

رکن الدین جوادی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *