پیام رییس شورای سیاستگذاری کنگره ۲۰۲۱-۱۳۹۹

در سال گذشته عنوان کردیم که تحولات ساختاری اخیر در بازارهای بین­ المللی، ناشی از تولید نفت و گاز از ساختارهای غیرمتعارف به ­ویژه شیل، رفتارهای تجاری ناسازگار با قوانین و رویه­ های بین­ المللی و توسعه شتابان انرژی­ های تجدیدپذیر و وسایل و تجهیزات مصرف­ کننده آنها، تهدیدات جدی را متوجه بازارهای سنتی و سازمان­ هایی چون اپک نموده است. دور از انتظار نخواهد بود که طی سال ­های آینده رقابت­ های درون اپک نیز تشدید شود و داشتن ظرفیت مازاد تولید اهمیتی حیاتی برای اعضای اصلی آن از جمله ایران پیدا کند و موضوع تولید زودتر یا دیرتر از منابع نفت و گاز اهمیت ویژه ­ای کسب نماید.

لازم است توجه داشته باشیم که کاهش شدید تولید و فروش نفت ایران، تبعات سیاسی مثل کاهش قدرت چانه­ زنی در روابط بین­ الملل، کاهش قدرت نظردهی در تعیین قیمت و سقف تولیدات اپک، و تورم و تکانه­ های شدید در اقتصاد داخلی را در پی داشته و خواهد داشت. باز پس گرفتن بازار از دست رفته، بازگرداندن پول فروش­ تولیدات قبلی، احیای قدرت تولید، کسب فناوری ­های جدید و … هر یک چالشی فراروی متخصصان و دست ­اندرکاران نفت و نیروی کشور است که بررسی دقیق روش ­ها و پیامدها را می ­طلبد.

بر همین اساس چشم ­انداز سرمایه­ گذاری، تولید، مصرف و بازار نفت و نیروی ایران، محور یا تم اصلی ششمین دوره کنگره نفت و نیرو انتخاب شده است. در سال­ های گذشته و مشخصا دو سال گذشته، با تشدید تحریم­ ها و خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و اخیرا نیز همه­ گیری ویروس کرونا، در حوزه ­های نفت و نیرو با شرایط تازه­ای مواجه هستیم که بعضا می ­تواند اولویت ­های تصمیم ­گیری را تغییر دهد. به عنوان مثال تمرکز بر موضوع مدیریت و بهینه ­سازی مصرف انرژی از جمله مواردی است که حتی در شرایط تحریم می­ تواند به صادرات بیشتر گاز و فراورده های نفتی کمک نموده و نیاز به سرمایه­ گذاری در توسعه را کاهش دهد.

افزایش تولید تا هشت میلیون بشکه در روز یکی از موضوعات جالب توجهی بود که سال گذشته برای نخستین بار در کنگره نفت و نیرو مطرح شد تا در وهله نخست به عنوان یک چالش، نظرات موافق و مخالف را نسبت به ضرورت موضوع جلب نماید. همین موضوع بلافاصله موج جدیدی از مباحثات و اقدامات را در صنعت نفت به راه انداخت و در جمع ­های مختلف و نشست ­های مدیریتی و کارشناسی مورد مداقه و بررسی قرارگرفته و حتی به اخذ تصمیماتی نیز منجر شد.

در همین حال همه­ گیری ویروس کرونا در ایران نیز همانند تمام کشورهای جهان شرایط خاص و تازه­ای را ایجاد کرده و نه تنها بحث­ های جدی در مورد اثرات تحریم بر اقتصاد کشورها و سلامت مردم (از جهت تامین دارو و اقلام ضروری مثل ونتیلاتور، ماسک، واکسن و ملزومات مورد نیاز کادر درمان)، به راه انداخت؛ بلکه بر نحوه برگزاری بسیاری از رویدادها نیز اثرگذار بوده است. این شرایط و نیز استمرار تحولات ساختاری و تحریم­ ها، دست­ اندرکاران کنگره را بر آن داشت تا در دوره ششم، با حساسیت بیشتری به طرح محورهای تازه و تدوین موضوع نشست­ ها بپردازند.

بنابراین علاوه بر ایجاد تغییراتی در نحوه برگزاری کنگره نفت و نیرو که به صورت نیمه حضوری و آنلاین خواهد بود، در انتخاب موضوع نشست­ ها نیز دقت شده تا حداقل یک نشست به آینده بازارهای صادراتی نفت، فرآورده و پتروشیمی و یک نشست هم به نقش همکاری­ های بین­ المللی در دوران پساکرونا اختصاص یابد. امیدوارم نتایج حاصل از این گفتگوها، راه ­های جدید و موثری را فراروی بخش انرژی کشور که در یکی از خطیرترین برهه ­های زمانی خود واقع شده است، قرار دهد.

                                                                                       سید مهدی میرمعزی

                                                                                        رییس شورای سیاستگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *