پیام رییس شورای سیاستگذاری کنگره ۲۰۱۹

بخش های نفت و نیروی ایران طی سال­های اخیر به­ طور مستقیم و غیرمستقیم بخش قابل توجهی از تولید ملی کشور را تشکیل داده­ و به­ دلیل ماهیت و اهمیت شان، بیشتر از سایر بخش ­های اقتصادی، تحت تاثیر فضای بین­ المللی و ملی قرارداشته­ اند. تحولات ساختاری اخیر در بازارهای بین المللی، ناشی از تولید نفت و گاز از ساختارهای غیرمتعارف بویژه شیل، رفتارهای تجاری ناسازگار با قوانین و رویه ­های بین­ لمللی و توسعه شتابان انرژی ­های تجدیدپذیر و وسایل و تجهیزات مصرف­ کننده آنها، تهدیدات جدی را متوجه بازارهای سنتی و سازمان­ هایی چون اپک نموده است. دور از انتظار نخواهد بود که طی سال­ های آینده رقابت­ های درون اپک نیز تشدید شود و داشتن ظرفیت مازاد تولید اهمیتی حیاتی برای اعضای اصلی آن از جمله ایران پیدا کند و موضوع تولید زودتر یا دیرتر از منابع نفت و گاز مجددا” اهمیت ویژه­ ای کسب نماید. در ایران، اگرچه تحریم ­های بین­ المللی روند توسعه این بخش­ها به ­ویژه بخش نفت را با رکود مواجه نموده لکن حمایت و پشتیبانی خردمندانه فضای ملی از این بخش­ ها می ­تواند در رفع موانع تولید، افزایش بهره ­وری و رونق سایر بخش­ های اقتصای متصل به آنها تاثیر جدی داشته باشد. سازماندهی مناسب ساختار مناسبات بین بخش­ های دولتی و خصوصی از جمله قانون­گذاری و سیاستگذاری صحیح اقتصادی توسط مجلس و دولت، تنظیم مقررات مناسب و نظارت بر اجرای آن توسط نهادهای مستقل و نیز تعهد بخش خصوصی به رشد و توسعه حرفه ­ای کسب­ وکار در زمینه توسعه، تولید، توزیع و مصرف انرژی­ های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر، خواهد توانست جان تازه ­ای به رونق فعالیت­ های مربوطه بخشیده و بهره ­وری ملی را افزایش دهد.

همچنین نظر به غالب بودن وجه دولتی بر اداره صنعت نفت ایران به­ ویژه در بخش بالا دستی، می­ توان با برقراری نظام بنگاهداری اقتصادی بر عملیات اکتشاف، توسعه و تولید شرکت ملی نفت ایران­، کارایی آن­را افزایش داد و نیز با پشتیبانی از شرکت­ های ایرانی اکتشاف و تولید غیردولتی، زمینه رقابت در این حوزه را ایجاد نمود. به­ علاوه با توجه به حضور سرمایه­ های انسانی جوان، تحصیلکرده، خلاق و آماده به­ کار در کشور، حمایت از تشکیل شرکت ­های دانش بنیان و استارت ­آپ­ ها و هدایت فعالیت­ های ایشان در مسیر تامین کالا و خدمات مورد نیاز بخش نفت و نیرو و نیز ورود جدی­تر به حیطه انرژی ­های تجدیدپذیر، می­تواند پشتوانه عظیم و پایداری را برای توسعه کسب­ وکار و فناوری در کشور فراهم نماید.

پنجمین کنگره نفت و نیرو فرصت مغتنمی را برای بحث و گفتگو بین کلیه ذینفعان در موضوعات فوق فراهم آورده است. سعی بر این بوده است که پانل­ ها به شکلی برگزار شوند که بستر مناسبی برای گفتگوی سازنده بین مسؤلان، صاحبنظران، کارشناسان و فعالان دست­ اندرکار کسب­ وکار این بخش­ ها به ­وجود آید. امیدوارم نتایج حاصل از این گفتگوها، راه­ های جدید و موثری را فراروی بخش انرژی کشور که در یکی از خطیرترین برهه­ های زمانی خود واقع شده است، قرار دهد.

 

مهدی میرمعزی

رییس شورای سیاستگذاری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *