پیام رییس شورای سیاستگذاری ۲۰۱۶

کمتر از یک دهه تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ زمان باقی است. در سال­ های پیش رو با توسعه شتابان میادین هیدروکربوری، شاهد افزایش تولید بی سابقه ­ای خواهیم بود. این در حالی است که با در نظرگرفتن منابع اکتشاف شده موجود، همزمان با توسعه، عمده تلاش­ ها معطوف به کسب و کارهای با سطح فناوری بالاتر به منظور افزایش ضریب بازیافت و نگهداشت توان تولید از این میادین خواهد بود.

همچنین در سال­های آتی و با عبور از اوج تولید منابع فسیلی، توجه به بهینه­ سازی مصرف انرژی در کشور نه تنها از منظر کاهش شدت انرژی اهمیت مضاعف خواهد داشت، بلکه این موضوع به عنوان یک گزینه جایگزین و منبع تخصیص انرژی مطرح خواهد شد. چرا که حجم اتلاف انرژی در بخش عرضه و کارآیی پایین در بخش مصرف انرژی کشور به حدی چشمگیر است که جلوگیری از هر یک درصد از آن، به مثابه سرمایه­گذاری و افزایش قابل توجه عرضه در بخش تولید است. این مهم نیز نیازمند جذب سرمایه­ گذاری و استفاده ازفناوری­ هایی با راندمان بالاتر است.

لذا رویکرد کلی در سال­ های پیش رو و در فضای پساتحریم و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، می بایست ایجاد رونق کسب و کارهای فناورانه مرتبط با حوزه انرژی در مشارکت هوشمندانه و موثر شرکت­ های خصوصی داخلی با شرکای معتبر بین المللی باشد. همکاری و مشارکتی که ثمره اش تربیت شرکت­ های توانمند ایرانی در کلاس جهانی و انتقال و رسوب دانش فنی در کشور باشد و ایران را به کانون تولیدات فناوری و صنعتی مرتبط با حوزه انرژی در منطقه تبدیل نماید.

همین مساله باشگاه نفت و نیرو را بر آن داشته است تا رویدادی را پایه ریزی کند که با رویکردی راهبردی، هدف جذب و ایجاد پویایی در بخش خصوصی ایرانی را در حوزه نفت و نیروی کشور دنبال کند. امید است این تلاش که با حضور نمایندگان مجامع و شرکت­های معتبر بین­ المللی حاضر در کنگره همراه شده است، فرصت خوبی را برای گردهمایی و تلاقی افکار و اندیشه­ های نخبگان شرکت های خارجی و داخلی در جهت کسب نتایج کاربردی و مقدم ه­ای برای برداشتن گام ­های بلندتری برای ایران عزیز فراهم آورد.

دورنمای فعلی صنعت نفت و نیرو در ایران باید با تحولات گسترده ­ای که در فناوری­های این صنعت در عرصه بین­ الملل در جریان است، شکل بگیرد. لذا برگزارکنندگان این کنگره امید به برگزاری متوالی و منظم این رویداد و تثبیت آن به عنوان یک گردهمایی پایدار با مشارکت حداکثری بخش­ های مرتبط با حوزه ­های نفت و نیرو در عرصه­ های داخلی و بین المللی دارند، تا بتوانند توسعه شتابانی را برای این صنعت کلیدی در کشور فراهم آورند.

ما برای توسعه و سرافرازی ایران تلاش خواهیم کرد.

رکن­ الدین جوادی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *